De Gouden Weken

De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn goud waard! Door dagelijks groepsvormende activiteiten te doen is er de eerste 4 weken van het schooljaar een fundament gelegd voor een fijne sfeer in de groep.
Daarnaast hebben wij aandacht besteed aan het kennismaken met elkaar, de nieuwe groep en de leerkracht met behulp van de lessen van de Vreedzame School van blok 1. Elke week is er een gouden ballon geknald om knallend het nieuwe schooljaar te starten! De kinderen waren erg enthousiast over de spellen en activiteiten die we gedaan hebben.
Informatie blok 2Aankomende periode zijn wij bezig met blok 2 van de Vreedzame School. Overal waar kinderen met elkaar spelen en werken komen conflicten voor. Met De Vreedzame School leren we de kinderen dat conflicten heel normaal zijn en dat ze bij het leven horen.
Wat belangrijk is, is hoe je er mee omgaat. Hoe los je op een positieve manier conflicten op? Hoe zorg je ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing?
Een conflict hoeft niet uit te monden in ruzie. We spreken van ruzie wanneer het ene kind wil winnen ten koste van het andere kind. Eén partij is dan tevreden, de andere partij is de verliezer.
De kinderen leren dat ze bij een conflict eerst rustig moeten worden voordat ze na kunnen denken over een oplossing. We noemen dat ‘afkoelen’.
Met de kinderen wordt besproken of een vaste plek in de klas een goede manier is om rustig te worden. We noemen dat een ‘afkoelplek’. Over de afkoelplek worden afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat je er niet langer dan 10 minuten mag blijven. De juf of meester houdt het in de gaten. Kinderen begrijpen al goed waarom afkoelen belangrijk is. Je komt anders niet verder met het zoeken naar een oplossing.
Wat leren de kinderen tijdens de lessen van de Vreedzame school?De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aanbod:
Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen.
- Inlevingsvermogen: jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen
- Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen
- Herkennen van gevoelens
- Omgaan met gevoelens
- Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag
- Conflicten oplossen door win-win situaties
- Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden
- Zelfvertrouwen/ positief zelfbeeld versterken.